Relevance/zdůvodnění indikátoru (resp. proč byl indikátor vybrán k měření daného cíle a jak je pro tyto účely vhodný) |
Čtenářská a matematická gramotnost patří mezi klíčové kompetence dospělých, které jsou důležité pro osobní rozvoj a uplatnění člověka ve společnosti. Dospělá populace s nízkou úrovní základních dovedností je vystavena vyššímu riziku nezaměstnanosti, častějšímu výskytu chudoby a sociálního vyloučení i vyšším zdravotním rizikům. Indikátor může detekovat problém v této oblasti a tím pomoci nastavit vzdělávací politiku, pokud bude potřeba. |
Cílová hodnota indikátoru a jeho hodnocení |
Do roku 2030 zajistit, aby všichni mladí lidé a značná část dospělých mužů a žen dosáhli čtenářské a matematické gramotnosti. |
Definice |
Podíl osob ve věku 16–65 let, které v testu čtenářské gramotnosti PIAAC dosáhly úrovně 2 a vyšší.
Podíl osob ve věku 16–65 let, které v testu matematiké gramotnosti PIAAC dosáhly úrovně 2 a vyšší. |
Měřící jednotka |
% |
Členění indikátoru |
Podle pohlaví (dále viz SDG indikátor 4.5.1) |
Referenční období (resp. období, ke kterému je indikátor vztažen) |
Šetření PIAAC je koordinováno OECD - termíny jsou tedy stanoveny v rámci OECD, ČR na toto nemá vliv |
Související geografické území |
CZ (NUTS 0) |
Komentář |
Data jsou dostupná pro jiné věkové rozhraní než je dle metodiky OSN vyžadováno (15–24 let a 15+).
Data jsou vždy dostupná pro jednotlivé gramotnosti zvlášť, nelze vytvořit jeden ukazatel.
Šetření PIAAC se koná jednou za deset let, další výsledky by tedy měly být dostupné až v roce 2024. |