Relevance/zdůvodnění indikátoru (resp. proč byl indikátor vybrán k měření daného cíle a jak je pro tyto účely vhodný) |
Mezinárodní šetření PISA, PIRLS a TIMSS zjišťují úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti v různých fázích vzdělávání. Zapojení více než 60 zemí umožňuje poskytovat zpětnou vazbu o kvalitě a efektivitě vzdělávání v České republice v mezinárodním srovnání. |
Cílová hodnota indikátoru a jeho hodnocení |
|
Definice |
Podíl žáků daného ročníku nebo věku (PIRLS – 4. ročník, PISA: 15letí), kteří v testu (i) čtenářské gramotnosti dosáhli dané minimální úrovně (PIRLS – nízká, PISA: úroveň 2) a vyšší.
Podíl žáků daného ročníku nebo věku (TIMSS – 4. a/nebo 8. ročník, PISA: 15letí), kteří v testu (ii) matematiké gramotnosti dosáhli dané minimální úrovně (TIMSS: střední, PISA: úroveň 2) a vyšší. |
Měřící jednotka |
% |
Členění indikátoru |
Podle pohlaví (dále viz SDG indikátor 4.5.1) |
Referenční období (resp. období, ke kterému je indikátor vztažen) |
Šetření PISA je koordinováno OECD – termíny jsou tedy stanoveny v rámci OECD, ČR na toto nemá vliv.
Šetření PIRLS a TIMSS jsou koordinována IEA – termíny jsou tedy stanoveny v rámci IEA, ČR na toto nemá vliv. |
Související geografické území |
CZ (NUTS 0) |
Komentář |
Data jsou vždy dostupná pro jednotlivé gramotnosti zvlášť, nelze vytvořit jeden ukazatel.
Pro konec primárního vzdělávání jsou použita data ze šetření PIRLS nebo TIMSS, i když tam byl šetřen 4. ročník; data pro 2./3. ročník tím pádem nejsou k dispozici.
Šetření PIRLS a TIMSS organizuje konsorcium IEA. |