Relevance/zdůvodnění indikátoru (resp. proč byl indikátor vybrán k měření daného cíle a jak je pro tyto účely vhodný) |
Na předškolní vzdělávání se čím dál více zaměřují vzdělávací politiky vyspělých i rozvojových států – výzkumné poznatky zřetelně ukazují, že předškolní vzdělávání má zcela unikátní potenciál vyrovnávat šance dětí pocházejících z méně podnětného rodinného prostředí na školní úspěch podmiňující jejich následné pracovní a životní uplatnění. |
Cílová hodnota indikátoru a jeho hodnocení |
Do roku 2030 zajistit, aby všechny dívky a chlapci měli přístup ke kvalitnímu rozvoji v raném dětství, k předškolní péči a vzdělávání, které je připraví na základní vzdělávání. |
Definice |
Podíl 5letých dětí/žáků, kteří se účastní formálního vzdělávání na úrovni ISCED 0 nebo 1 na celkovém počtu 5letých. |
Měřící jednotka |
% |
Členění indikátoru |
|
Referenční období (resp. období, ke kterému je indikátor vztažen) |
Rok |
Související geografické území |
CZ (NUTS 0) |
Komentář |
Primární data jsou součástí mezinárodního standardizovaného sběru dat ve vzdělávání, které organizuje Eurostat, OECD a UNESCO (UOE Data Collection). Data nejsou v ČR sbírána, věk dětí v předškolním vzdělávání se sbírá k 31. 8. daného roku a pro UOE se vytváří odhad věkové struktury dětí v předškolním vzdělávání k 31. 12. daného roku.
Výpočet ukazatele je prováděn mimo ČR – data nejsou dostupná podle pohlaví.
Hodnoty ukazatele pro populaci 5letých jsou dostupné např. na webu Eurostatu: Pupils in early childhood and primary education by education level and age – as % of corresponding age population [educ_uoe_enrp07].
Data jsou k dispozici cca od roku 1998, ale ukazatel nebyl nikde publikován. |