Domů
Agenda 2030 - Výpis Indikátorů
Přeprava Cestujících A Věcí Podle Druhů Dopravy
Detail indikátoru
Metadata
Relevance/zdůvodnění indikátoru (resp. proč byl indikátor vybrán k měření daného cíle a jak je pro tyto účely vhodný) | Rozvíjet kvalitní, spolehlivou, udržitelnou a odolnou infrastrukturu, včetně regionální a přeshraniční infrastruktury, na podporu hospodářského rozvoje a lidského blahobytu, se zaměřením na dostupný a spravedlivý přístup pro všechny. Rozvoj přeshraniční infrastruktury nejlépe vystihují objemy přepravy cestujících a nákladu členskými státy a regiony. Růst objemu osobní a nákladní dopravy ukazuje, že ve státech a regionech probíhá silný rozvoj infrastruktury spolu s výsledným socioekonomickým přínosem. Letecká doprava je zvláště důležitá nejen pro ekonomické a pracovní výhody, ale také proto, že je to jeden z jediných druhů dopravy, na který se lze spolehnout v nouzových situacích a při vypuknutí nemocí, aby se k postiženým osobám v postižených oblastech rychle dostaly potraviny, léky, zdravotnický personál, vakcíny a další zásoby. Sledování toho, jak se v průběhu času mění podíl objemu nákladní dopravy a podílu veřejné dopravy na objemech cestujících, umožňuje nahlédnout do celkové udržitelnosti globálního dopravního systému. |
Cílová hodnota indikátoru a jeho hodnocení | |
Definice | Osobní doprava: počet přepravených cestujících jednotlivými druhy dopravy, přepravní výkony jednotlivých druhů dopravy vyjádřené v osobokilometrech (oskm – osobokilometr je přeprava jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru); nákladní doprava: počet tun přepravených jednotlivými druhy dopravy, přepravní výkony jednotlivých druhů dopravy vyjádřené v tunokilometrech (tkm – tunokilometr je přeprava jedné tuny na vzdálenost jednoho kilometru). |
Měřící jednotka | Osoby, osobokilometry, tuny, tunokilometry |
Členění indikátoru | Typ dopravy (Osobní doprava: vnitrostátní, mezinárodní; nákladní doprava: vnitrostátní, mezinárodní (dovoz, vývoz, tranzit)) |
Referenční období (resp. období, ke kterému je indikátor vztažen) | Rok |
Související geografické území | CZ (NUTS 0) |
Komentář | Vnitrozemská vodní doprava – jedná se převážně o rekreační přepravu osob. Městská hromadná doprava – v roce 2018 došlo ke změně metodiky a časová řada od r. 2015 byla zpětně přepočítána. Individuální automobilová přeprava osob – jedná se o odborný odhad; v roce 2010 změna metodiky sčítání silničního provozu. |
Periodicita aktualizace | Ročně |
Časové pokrytí od | 2005 |
Časové pokrytí do | 2022 |
Dostupná časová řada u poskytovatele dat od | Tento indikátor je historicky dlouhodobě dostupný, jedná se o základní indikátor v dopravním sektoru. Od r. 2000 se metodika prakticky nezměnila. |
Datum zveřejnění dat (resp. termín, kdy poskytovatel dat zveřejňuje (pravidelně) údaje; uvádí se ve formátu T+počet dní, měsíců či roků, kdy T je konec referenčního období) | Čtvrtletní data se publikují cca 3 měsíce po ukončení sledovaného období, podrobnější členění daných ukazatelů se ročně publikuje cca 7 měsíců po ukončení sledovaného období. |
Kontaktní bod – poskytovatel dat – e-mail | renata.slaba@mdcr.cz |
Kontaktní bod – poskytovatel dat – jméno | Renáta Slabá |
Zdroj dat | Ministerstvo dopravy |
Původ dat | Ministerstvo dopravy sbírá data od provozovatelů jednotlivých druhů dopravy |
Odkazy na podrobnější metadata či metodiku | Metodika je popsána v pokynech ke statistickým výkazům; www.sydos.cz https://unstats.un.org/sdgs/metadata/files/Metadata-09-01-02.pdf |
Odkazy na mezinárodní srovnání | V rámci EU a částečně členských států ITF (International Transport Forum) a EHK/OSN |